افزایش کارایی آبیاری در مزرعه، بخصوص در سامانه ­های تحت فشار و بدون خاک همچون هیدروپونیک مستلزم کنترل ناخالصی­ ها و املاح کربناته و بی­کربناته ­می­باشد.

اثرات اعمال میدان مغناطیسی بر کیفیت آب و تجهیزات آبیاری

 

در واقع سختی بالای آّب آبیاری و محتوای بالای بی­کربنات کلسیم و منیزیم موجب تشکیل رسوب و ایجادگرفتگی درلوله ­ها و خصوصا نازل­ها و قطره چکان­ها می­شود که مسیرعبور آب را مسدود نموده و همچنین اندام­ های هوایی گیاهان را می­پوشاند و این امر کندی تنفس و کاهش رشد گیاه را در پی خواهد داشت.
اگرچه، اجرای سیستم­ های آبیاری کم فشار با لوله ­های زیرزمینی و سیستم آبیاری تحت فشار (قطره ای و بارانی) امکان حصول راندمان آب در سطح مزرعه را تا حدود 95 درصد فراهم می­آورد؛ ولی به دلیل ناخالصی­ های موجود در آب، عمرمفید تجهیزات مورد استفاده، به شدت کاهش می­یابد. پالایش الکترونی آب که جزء روش­ های فیزیکی تصفیه آب به شمار می­رود با اعمال انرژی مغناطیسی می­تواند آب ساده را به مایعی با اثر بخشی بالا تبدیل کند، به طوری که خواص فیزیکی آب مغناطیسی شده از جمله دما، وزن مخصوص، کشش سطحی، ویسکوزیته و قابلیت هدایت الکتریکی آن تغییر می­یابد. با اعمال میدان مغناطیسی بدون اضافه کردن اسید، مواد شیمیائی و سمی به آب، روند تشکیل رسوبات تا حد قابل توجهی کاهش می­یابد و رسوبات از قبل تشکیل شده نیز بصورت تدریجی از بین خواهند رفت. در رسوب­زدایى الکترونیکى، یک میدان الکترومغناطیسى پیچیده، با اعمال نیروى بر روى یون­هاى املاح رسوب­گذار (که عمدتا از نوع بی­کربنات­هاى محلول بوده و از عوامل اصلى سختى آب می­باشند)، آنها را از حالت یونى خارج کرده و به شکل مولکولى تبدیل می­کند. نتیجه این فرآیند، تبدیـل کریسـتـال یـونى (سخت و چسبنده) بـــه کریستال مولکولى (نرم و غیرچسبنده) است. مولکول­ هاى حاصله به یکدیگر ملحق شده و طبق پدیـده دانه برفى یا snow ball در آب بصورت شناور باقى می­ماند و بدین سان نه تنها رسـوب گــذارى املاح متوقف مى­گردد، بلکه امکان حذف این املاح معلق توسط فیلترهاى نسبتاً ساده نیز امکان پــذیر خواهد شد. از سویى دیگر با آزاد شدن مولکـول­ هاى آب درگیر در هیدراتاسیون املاح رسوب­گـذار ، کاهش بیش از 10 درصد کشش سطحى آب و افزایش توان حلالیت عناصر در آب­، رسوبات پیشین نیز از جداره رها شده و در آب حل خواهند شد. با افزایش توان حلالیت آب، بهبود کارایی مصرف کود و ریزمغذی­ ها، امری قابل انتظار خواهد بود.

 

با نصب دستگاه ضد رسوب مغناطیسی (مغناطیس کننده آب) کیمیا آبنوش :

1- طول عمر تجهیزات آبیاری  افزایش یافته

2- گرفتگی دریپرها بر اثر رسوبات آهکی به طور کل مرتفع گردیده

3- رفع گرفتگی نازل ها و آب پاش ها و مه پاش ها در انواع آبیاری (قطره ای ، تحت فشار ، سنتر ، لینیر ) 

4-افزایش حلالیت مواد مغذی و کود از طریق ریشه به گیاه

5- افزایش رشد گیاهان و افزایش سرعت جوانه زنی

6- بهبود خاک

7 – و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست