سختی آب TDS چیست و ضد رسوب مغناطیسی چگونه به سختی آب کمک میکند؟

 

آب سخت آبی است که حاوی نمک های معدنی از قبیل ترکیبات بی کربنات ،یون های کلسیم و منیزیم و غیره است.

سختی آب بر دو نوع است دائمی و موقت.

سختی به طور عمده بر اساس دوفلز کلسیم و منیزیم سنجیده می شود. بطور کلی عوامل سختی کاتیون ها می باشند . یون هایی مثل آلومینیوم ،آهن ، منگنز و روی در سختی آب شرکت می کنند ولی کلسیم و میزیم به مقدار زیاد وجود دارد و کاتیون‌های دیگر یا وجود ندارند یا به مقدار خیلی کم هستند. سختی کل (TH) مجموع مقدار کلسیم (Ca) و منیزیم (Mg) می‌باشد. سختی دائم یا سختی غیرکربناتی (Noncarbonated Hardness) شامل سختی بدون نمک‌های بی کربناتی (مانند کلرید، سولفات و غیره) می‌باشد. سختی موقت یا سختی کربناتی (carbonated Hardness) شامل بی کربنات کلسیم و منیزیم است و از تفاوت سختی کل (TH) و سختی دائم بدست می‌آید.

راه حل سختی آب به روش دستگاه ضد رسوب مغناطیسی کیمیا آبنوش

از آنجا که آب از طریق لوله کشی عبور می کند و سپس وارد شیرهای آب ، حمام ، دستگاه میکسر ، ماشین لباسشویی ، آبگرمکن ، دیگ بخار و ماشین ظرفشویی و ..می شود ، مواد معدنی سخت در طی مسیر رسوب می کند. در ابتدا ، این تجمع کوچک بی ضرر هستند ، اما با گذشت زمان ، این رسوبات باعث گرفتگی مسیرلوله های ساخته شده می شوند و درنهایت لوله ها را مسدود می کنند. در موارد متعدد ، رسوبات آب سخت می توانند جریان آب را به طرز چشمگیری محدود کنند و این افت فشار بی رویه بر کل سیستم لوله کشی تاثیر می گذارد. آب سخت یک مشکل شایع و بالقوه جدی به حساب می آید. خوشبختانه یک راه حل موثر و نسبتاً مقرون به صرفه وجود دارد و آن استفاده از ضد رسوب های مغناطیسی می باشد .

 

پس از نصب این تجهیز بر روی لوله آب ورودی به هر یک از مصرف کننده ها مانند( چیلر ، برج خنک کن ، منابع کویلی و پکیج و … ) با عبور آب از میدان مغناطیسی قوی با توجه به دو قطبی بودن آب آرایش الکترونی مولکول های آب تحت تاثیرمیدان مغناطیسی  قرار گرفته و از حالت مثلثی به خطی برمی گردد.

و به همین ترتیب ماهیت اصلی رسوب که کربنات کلسیم و کربنات منیزنیم می باشد و به صورت کلسیت و مگنسیت در آب قرار دارند و پس از عبور از میدان مغناطیسی به مگنسیت و دولومیت تبدیل شده و خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهند و دیگر تمایلی به رسوبگذاری ندارند.

در واقع ضد رسوب مغناطیسی سبز ترین دستگاه موجود بوده که بدون استفاده از مواد شیمیایی کمک شایانی به تاسیسات و مسیرهای لوله کشی در صنایع و مجتمع ها می نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست