رسوب ها معضل بزرگی در هر جایی که آب وجود دارد هستند. از صنایع تاسیسات کوچک و بزرگ تا حتی آبگرمکن ها و پکیج ها ، به طوری که عمر تجهیزات و تاسیسات یک مجموعه به میزان رسوب آب آن منطقه بستگی دارد . یکی از راه های جلوگیری و از بین بردن رسوب های پکیج استفاده از دستگاه ضد رسوب پکیج است.

دستگاه ضد رسوب پکیج

سیستم های گرمایشی بیشترین صدمه را از رسوبات و ناخالصی های آب می بینند. آب در این سیستم ها تبخیر شده و در صورتیکه سختی آب بالا باشد، رسوبات زیادی از خود بجای می گذارد. شن و ماسه، گل و لای، ذرات درشت، جلبک، ناخالصی های فیزیکی آب باعث مسدود شدن ورودی پکیج یا آبگرم کن شده و فشار ورودی آب را کم می کنند. در آبگرم کن های ایستاده، شن و ماسه وارد مخزن شده و به عنوان یک عایق حرارتی مانع گرم شدن آب توسط شعله های آتش می شوند. در پکیج و آبگرم کن دیواری، ورودی ها به سرعت مسدود می شوند و شن و ماسه اجازه نمی دهند که آب درون سیستم جریان پیدا کند.

علاوه بر آن آهک و ناخالصی ها به دلیل حرارت بالای آب، رسوب زیادی در جداره و لوله ها ایجاد می کنند. رسوبات باعث کاهش قطر لوله ها شده و فشار آب خروجی بسیار کم می شود. بنابراین دستگاه دایما نیاز به اسیدشویی و سرویس دارد. علاوه بر آن رسوبات به عنوان یک عایق عمل کرده و مصرف سوخت را بالا می برند. ضمن اینکه زمان گرم شدن آب نیز افزایش می یابد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی میتوان از ضد رسوب پکیج و آب گرم کن استفاده نمود که به آنها رسوبگیر پکیج و آب گرم کن نیز گفته می شود.

عملکرد رسوب گیرها متفاوت است. بعضی انواع ضد رسوب مغناطیسی بوده و با میدان مغناطیسی ایجاد شده جلوی تشکیل رسوب را می گیرد. بعضی رسوبگیر پکیج از پلی فسفات استفاده می کنند که مانع از شکل گیری کریستالهای آهک می شود.

دستگاه ضد رسوب پکیج

دستگاه ضد رسوب پکیج

دستگاه الکترونیکی ضد رسوب پکیج

سختی‌گیرهای الکترونیکی، در واقع نسل جدید سختی گیرهای الکترومغناطیسی هستند.
ایده جدیدی در سختی گیرهای الکترونیکی به کار گرفته شده است که آنها را از
انواع قبلی متمایز می‌کند، استفاده از جریان AC به جای جریان DC در این نوع از سختی گیر ها است.

سختی گیرهای الکترونیکی شامل یک یا چند سیم پیچ و یک جعبه کنترل است.
سیم پیچ‌ها به دور لوله پیچیده می‌شود و به جعبه کنترل اتصال دارد.
با اتصال جعبه کنترل به برق ، جریان AC از سیم پیچ عبور می‌کند.
عبور جریان متغیر از سیم پیچ باعث القای میدان الکترومغناطیسی متغیر درون لوله می‌شود .

دستگاه ضد رسوب پکیج

دستگاه ضد رسوب پکیج

اساس کار سختی گیر‌های الکترونیکی، ایجاد میدان‌های مغناطیسی متغیر با
آرایش دوایر متحد المرکز درون لوله است که یونهای مثبت و منفی معلق در آب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
با توجه به این که جریان عبوری از سیم پیچ متغیر از نوع AC است،
میدان مغناطیسی القا شده در لوله نیز متغیر خواهد بود. با توجه به خواص مغناطیسی فلزات آهنی
و تاثیراتی که ممکن است بر میدان مغناطیسی القا شده در لوله بگذارند،
برای عملکرد دستگاه جنس لوله‌های مورد استفاده باید از نوع پلاستیکی و یا فلزات غیرآهنی (مسی یا استینلس استیل) باشد.

دستگاه ضد رسوب پکیج

دستگاه ضد رسوب پکیج

دستگاه الکترومغناطیسی رسوب زدای پکیج

میدان مغناطیسی حاصل از سیم پیچ حامل جریان با N حلقه، از برهم نهی میدان ایجاد شده در هر حلقه با میدان حلقه‌های دیگر، تشکیل خواهد شد. منطق سازندگان این دستگاه‌ها در تاثیر میدان‌های مغناطیسی بر یون‌ها و جلوگیری از ایجاد رسوب، مشابه تولیدکنندگان سختی گیر های مغناطیسی است با این تفاوت که خطوط میدان مغناطیسی در سختی گیرهای الکترومغناطیسی تقریبا در راستای لوله قرار می‌گیرند.

(به غیر از قسمت ابتدایی و انتهایی سیم پیچ). در واقع اختراع سختی گیرهای الکترومغناطیسی اولیه ابداع نوینی در زمینه رسوب گیری محسوب نمی‌شد و همچنان مشکلاتی نظیر نیاز به وجود جریان آب در داخل لوله وجود داشت زیرا میدان مغناطیسی تنها به بار الکتریکی در حال حرکت نیرو وارد می‌کند . مشکل دیگر برد محدود میدان مغناطیسی ایجاد شده است که تنها در قسمتی از لوله که به دور آن سیم پیچیده شده است القا می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست